2012. november 25.

Dél1

Tegnap Zoold meghívására a Délegyházi I-es tavon töltöttem a napom első felét.
Hét közben más terveket szőttem, de a péntek esti meghívás és a fekete-sügeres lehetőség miatt egy mozdulattal töröltem őket.

Aurél és Pali beszámolói azért tudat alatt szépen elvégezték aknamunkájukat, így nagy várakozással feküdtem le pénteken a cuccom összekészítése után.

Kicsit utánanéztem és meglepődve láttam, hogy a fekete sügér a naphalakkal van rokonságban (és hogy a naphalak milyen változatos formákban találhatóak meg..).

Tettem be egy #6-os botot csukákra is számítva, és megpróbáltam drótelőkét is ráoperálni a legyes előke végére (nem sikerült jól). Bekészítettem a BFC #3/4-es botom ami most négyes zsinórt kapott. Illetve betettem az 1.6-os UL pergető botot, és az orsó kapott 0.14-es Berkley monofil zsinórt. Tudom ez kevésnek tűnhet, de csak ez volt itthon.
Bekészítettem pár kóla színű tvisztert, mert azt mondták, hogy az a nyerő. Légyből előszedtem a barna és fekete wooly buggereket, illetve a héten kötött pheasant tail nimfáimat is. (Ennek kötését gyakoroltam a héten.)

Azt gondoltam, hogy közel esnek hozzám a délegyházi tavak, de utólag megnézve nagyjából ugyanakkora távolságra vannak tőlem, mint a Veresegyházi pisztrángos tó. A napijegy ugyanannyi kb, és így egy-egy alkalmas tapasztalat szemszögéből a két tó nekem nagyon hasonló. Tudom más a méret, más a mélység, más a halállomány, de mégis többször eszembe jutott a hasonlóság... Ugyanaz a tiszta, átlátszó víz, és különleges halak fogásának lehetősége.

Reggel még ködben kezdtünk és szellő is borzolta a felszínt. Rögtön kb a harmadik beállóban megtaláltuk a fekákat, de méla undorral fordultak el a felkínált csaliktól. Pergetőbottal kezdtem, hasonlóan a Zoold-höz. Gumival próbálkoztam, aztán wobblerrel is, de semmi. Viszont a tiszta víz nagyon megfogott, nem különben a látott halak élménye.
Találkoztunk több látott csukával is, amelyek hamar eliszkoltak rögvest az első dobások után.

Zoold-nek sikerült egy feka, de bothossznyira leakadt. Volt neki több csukás lekövetése is, de más semmi.

Nekem is megakadt egy feka: Két vobblere elvesztése után váltottam légyre. Valahogy hiányzott a legyezés, idegen érzés volt a pergető cucc. Ez nem leszólás, hanem meglepődés magamon, hogy mennyire nem esett kézre a pergetés.
Szóval rátaláltunk egy csapatra, kb tíz hal pihent mozdulatlanul a túloldali nádfal előtt. Rollcast-tal a fent levő #14-es pheasant tail nimfát pont közéjük tudtam ejteni. Rá-rá fordultak, de ugyanolyan unottan, mint ahogy addig tették. Harmadik dobásra a lassú bevontatás közben elnehezedett a zsinór és már rúgott is a feka. Ráadásul nem is kicsi, ahogy utólag Zoold mondta, mert ő egy oldalsó stégről a magasból jobban látta mi is történik. A hal elindult jobbra, aztán befordult felém, és olyan harmadik fejrázásra le is akadt.

Ennyi volt. De ennek is örültem.
Utólag beszélgetve az esetről, arra a megállapításra jutottunk, hogy valószínűleg kabátba akaszthattam, tekintve az addig- és egy órával későbbi visszatérésünk során tapasztalt apátiát. Nem mozdultak rá semmire.

Vagyis egyre igen. Feltettem a nálam levő legkisebb wooly buggert. Ez kb #8-as méretű, lila színű légy. Nem is tudom már honnan és hogyan került hozzám... Ezt többször érdeklődve lekövették, de csak távolról, és sohasem rátörve.

Sajnos képet egyet sem készítettem, mert a nagy összepakolásban a kamera valahogy kimaradt.
Mindenesetre a hely alaposan beleégett a szemembe, mert este lefekvés után ugyanazt a kék-mélyzöld színű  vizet láttam, az itt-ott mozduló halak sötét sziluettjével.
Jaj, nagyon szeretek látott halra horgászni, sokkal-sokkal jobban, mint várni valami csodát az átlátszatlan mélységből.

A környezetről nem nagyon tehetek semmilyen pozitív említést. Randa, szemet fárasztó. De ha csak a vizet nézi az ember, akkor jó hely. Mondjuk szemét volt ebben is, na meg gumi is, ami elengedhetetlen tartozék..
Asszem visszamennék máskor is.

Még egy: Kipróbáltam a BFC botot ötös zsinórral és remekül működik azzal is. Nem taknyosodik és jól ki lehet dobni. Szóval a #3/4-es jelzés valójában #3/4/5.. Jó bot, szeretem.

Képek Zoold-től. Köszönet érte.

5 hozzászólás:

Örülök, hogy rápróbáltál, bár halfogás szempontjából minden bizonnyal szerencsésebb lett volna egy korábbi időpont. A környezet szempontjából talán nem. De ha már akasztottál nagyszájút, az érzés nem hagy majd nyugodni... ;)

Szia!
Akárkinek mondom, senki nem hiszi el, pedig így van: feketesügeret nem csak hogy élvezetesebb, de szerintem még könnyebb is léggyel fogni, mint pergetve. A feka nagyon szereti, ha a csali sokáig egy helyben ácsorog, és ezt a legjobban léggyel lehet kivitelezni.
Általában október közepén szoktam fogni azutolsó fekáimat. Ez a délegyházi állomány és az idei enyhe ősz miatt lehet, hogy ott kitolódott, de novemberben azért már papírforma, ha nem érdekli őket a csali. Jövő tavasszal próbálj majd rá, és hagyd otthon nyugodtan a pergetőt. :)
És inkább erősebb zsinórral próbálkozz, és valami vastagabb flourokarbon előkével.
Fekázni nagyon jó, alig várom a márciust!

Köszönöm a tanácsokat. Tényleg nem hagy nyugodni a dolog.
Gondolatban már én is egyre jobban csúszok a fekás-legyes lejtőn.. Nagyon szeretek látott halra legyezni.

@Aurél - nem volt tudatos időpont választás. Hívtak, mentem. Jó volt körbenézni.

@Névtelen - Megkérdezhetem, hogy ki vagy? Külön köszönet a legyes tanácsokért. #5-ös vagy #6-os zsinór jó? Nagy légy kellhet, vagy jók a kisebbek? A vastag fluo előke azért kell, mert elharapják?

Köszönet

Szia Tamás!
Ugyan nem engem kérdeztél, de nem harapják el! A vastag fluorot nem látják, valamint jól bírja a nádtorzsákat, meg a közelharcot. Üdv: A

Szia!
A névtelen=TT, akitől nyáron a nyulakat kaptad. :) Csak az előbb elfelejtettem kiírni.
Nagy legyekkel nem nagyon szoktam erölködni, de jövőre azért ki akarom próbálni. Az 5-7 cm kényelmesen dobható, és viszonylag bizalommal fogadják a halak is, azon felül ezt a méretet még balinozásra is tudom használni, úgyhogy inkább ezt a méretet favorizálom. Kisebb legyet viszont nem szívesen tennék fel, mert kis halacskákat nem akarok összeszurkálni, és a mély nyeléseket is el akarom kerülni, ha lehet. A kidolgozás szerintem sokkal lényegesebb. A legyek színét tekintve nekem a szürke, zöld és a natúr kishalszínű váltak be a legjobban. A kedvenceim a polár streamer, a zöld wooly bugger, és a diver szürke-fekete színben. Ezek valamelyike általában eredményes szokott lenni.
A felszerelésből szerintem a minimum a hatos, de még jobb a hetes. Ötössel is el tudod dobálni a megefelelő legyeket, de egy pillanat alatt kevésnek érzed a botot, amint megakasztassz egy jobb feketesügeret. Ráadásul nehezebb zsinórokkal tudsz rollcastolni is, ötössel nem fog menni. (Partról gyakran rászorul az ember.)
Az fluorokarbon előke egyértelműen előny, sőt az összes hal közül szerintem feketesügerezésnél jelenti a legnagyobb előnyt. Ez azért lehet, mert a csali többet áll a vízben, mint mozog, és a halnak tényleg sok ideje van nézegetni a csalit.